Naapurin Maalaiskanalta kesäksi 2017 seitsemän erityisesti grillaukseen suunniteltua kanaherkkua
Kananpojan koipireisi on suomalaisten rakastama klassikko. Sitä myydään miljoonia kiloja vuodessa. Syykin on selvä, koipireiden liha on herkullista. Koipireiden lisäksi suomalaiset rakastavat grillaamista. Luullinen koipireisi kuitenkin kypsyy hitaasti ja epätasaisesti, joten nämä kaksi asiaa eivät ole kohdanneet.

Naapurin Maalaiskana haluaa tehdä kaikki asiat hivenen paremmin. Tämän takia yritys kehitti kesäksi 2017 uutuustuotteen Grillileikkeen, joka tehdään poistamalla koipireidestä luu.

”Koipireiden liha on erinomaista, mutta luiden kanssa sen grillaaminen on ollut hankalaa. Kun luu poistetaan, lihan maku säilyy ennallaan, mutta se kypsyy nopeasti ja helposti. Grillileike sopii erinomaisesti esimerkiksi hampurilaispihviksi. Se on suosikkituotteen parempi versio, jossa ei ole mitään ylimääräistä”, Naapurin Maalaiskanan tuotekehityksessä mukana oleva kokki Jyrki Sukula sanoo. Grillileikettä on tarjolla American BBQ– ja Mexican rub– maustettuna.

Maustettujen grillileikkeiden lisäksi Naapurin Maalaiskana on suunnitellut viisi muuta tuotetta grillaavan kansan herkuksi. Burgerpihvi, Varrasfilee, Bratwurst ja Grillimakkara on tehty suomalaisesta maalaiskananpojan lihasta. Kanapekonipihvissä on nimensä mukaisesti myös kanapekonia.

Vuonna 2013 alkunsa saanut Naapurin Maalaiskana haluaa muuttaa suomalaisen siipikarjateollisuuden eettisesti, laadullisesti ja liiketaloudellisesti kestävämmäksi. Esimerkiksi hautomo, yhdeksän sopimuskasvattamoa ja tuotantolaitos sijaitsevat pienellä maantieteellisellä alueella Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, mikä vähentää eläinkuljetusten määrää ja matkaa.

”Me uskomme siihen, että ihminen on sitä mitä syö. Ja niin on muuten kanakin. Siksi kiinnitämme erityistä huomiota siihen millä kananpoikamme ruokitaan. Kolme neljäsosaa lintujen ruoasta on kotimaista kauraa ja vehnää, loput kotimaista härkäpapua ja GMO-vapaata ja vastuullisesti tuotettua soijaa. Luomun ohella olemme ainoa GMO-vapaan kananlihan tuottaja Suomessa, emmekä ole koskaan käyttäneet antibiootteja”, Kronfågel Oy:n maajohtaja Mikko Karell sanoo.

Asioiden tekeminen paremmin näkyy eläinten hyvinvoinnin lisäksi parempina tuotteina. ”Suomalaiset ostavat vuosittain 10 miljoonaa litraa vettä kananlihan marinadin mukana. Marinadissa uitettu liha menettää rakenteensa ja makunsa ja räiskyy pannulla. Tämän takia Naapurin Maalaiskanan tuotteet eivät koskaan lillu marinadissa, vaan käytämme pääsääntöisesti pintamausteita”, Sukula sanoo.

Teksti ja kuva:
tiedote

Piditkö tästä?